empal

Alla inlägg den 26 juni 2010

Av Emmelie - 26 juni 2010 16:48

Jaha, då var den helgen över. Eller ja, inte riktigt. Sambon var ledig redan i torsdags. Då spenderade vi en heldag ute i trädgården. Sambon målade om husgrunden. Det blev jättefint. Jag rensade klart landet och sen klippte jag ner lite buskar. Har så himla trevligt i värmen.    Kul att göra någonting tillsammans en hel dag.


På fredagen så slutförde vi det vi påbörjat på torsdagen. Sen bar det av till svärföräldrarna för att äta en massa mat. Så himla gott med midsmmarmat. Tårta på det och sen grillad korv på kvällen. Hade trevligt hela dagen, vilket förvånade mig. Det är inte ofta som det lyckas en hel dag. Helt slut var man i alla fall när man kom hem.   


Och idag har det inte hänt mycket. Trots att man var nykter igår så har jag varit så himla trött. Var ute och tänkte göra lite i trädgården. Men det blev att jag städade ut bilen lite snabbt och sen har det inte hänt mer. Imorgon blir det IKEA och shopping. Såg verkligen fram emot det igår när vi bestämde det. Men jag har betalt räkningar idag så nu känns det inte lika lockande. Men vi måste åka. De rear ut en möbel som vi har planerat att köpa. Och då är man ju dum om man inte åker nu.

Av Emmelie - 26 juni 2010 16:40

Jag vet inte hur många gånger jag har stått och pillat på den här boken i affären men inte köpt den. Nu var jag tvungen att köpa på mig lite böcker så äntligen slank den ner i samlingen.


Sommarbarn handlar om Katia. Hon växer upp i ett sextiotals-Prag som är en levande och myllrande stad. Katia trivs precis som barn gör och bäst av allt är somrarna på farmors landställe. Allt är precis som det ska vara. Men näe sovjetmakten intar landet så förändras allt. Katia finns sig plötsligt på väg till ett annat land. Ett land hon aldrig har hört talas om, än mindre pratar språket. Det blir en tuff omställning med mobbing och kulturklyftor. Hur ska hon klara av detta? Är hon tuff nog? En oväntad vändning hjälper henne på traven.


Jag visste inte riktigt vad jag skulle tycka när jag började läsa boken. Men sen kom man in i den och då var den jättebra. Man känner verkligen för lilla Katia.


Nästa bok blir Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt.

Ovido - Quiz & Flashcards