empal

Alla inlägg under juli 2011

Av Emmelie - 23 juli 2011 22:16

Det känns som om jag gjorde det.    Idag vaknade A kl 6. Inget konstigt med det egentligen. Men då man bara har sovit 6 timmar per natt och inte kunnat vila på dagarna (som man är van vid) i fem dagar, så var detta inget jag önskade mig. När A sedan gick och lade sig för sin förmiddagslur så passade jag också på att få sova några timmar. När jag sedan vaknade hade jag världens huvudvärk och mådde sååå illa.    2-3 timmar senare, hemma hos svärföräldrarna, mådde jag bättre och fick i mig lite mat. Men fy, vad illa jag mådde.


Takbyte!! Det har varit en tuff vecka. Det började förra lördagen. Först Tupperware-party, som avlöstes med att storebror och hans tjej kom. På söndagen kom alla sambons polare, min lillebror och hans 5-åriga dotter. Stimmigt, är bara förnamnet på hur söndagen var.    När klockan var 9 och vi äntligen skulle äta middag var jag helt slut. 6 timmars sömn och sen var det måndag. Full rulle igen på taket och nere på markplan var det inte en lugn stund. För att sysselsätta brorsdottern så tog vi oss en promenad i regnet. Annars var det bara film för hennes del. På tisdagen stack "markpersonalen" ner på stan och gick på torget. Sen handlade vi. På onsdagen kom pannorna, så efter att det hade varit ganska lugnt på taket ett par dagar så var det åter full rulle. Men spännande var det. Så kom torsdagen då min bröder åkte hem. De jobbade på jättebra på förmiddagen och vid två hade båda åkt hem. Helt plötsligt var det helt tyst hemma. Det var nästan lite kusligt. Så igår var det städdag. Tomten såg ju inte så roligt ut, med massa småskräp och gammal läkt. Sambo och svärfar var iväg med metallskroten. Härligt att bli av med en massa sådant som man tidigare inte har tänkt på att man hade hemma. Så först idag kände jag att jag kunde gå och vila med gott samvete. Men jag hade gärna hoppat över illamåendet och huvudvärken efter.


Samtidigt är det en sådan stor lättnad. Dels att veckan är över, med allt folk och stim. Men också att taket nu är bytt. Jag tror att både jag och sambon har gått och oroat oss lite för detta utan att vi har märkt det. Men det ÄR ett stort projekt. Allt måste klaffa med leveranser och väder m.m Men nu är det gjort. Nu behöver vi inte bekymra oss om det mer. Och det slog oss att alla stora grejer är gjorda nu. Takbyte, dränering runt huset och ett badrum utan våtrumsskydd har bytts till ett med skydd. NU, kan vi pusta ut. Det känner vi båda två. Och jag hoppas att vi kan göra så som jag föreslog för sambon, att nu renoverar vi inte mer på ett år. Nu ska vi njuta av att bo i hus och av vår son. Jag hoppas verkligen att vi kan hålla detta. Men jag vet hur både jag och min sambo är. Snart börjar det nog lia i fingrarna igen....   


Nu är jag sensam hemma. Sambon är och bowlar med ett gäng kompisar. Det innebär att han är bakis imorgon, så det blir nog en lugn dag då. Hoppas vi får tre underbara veckor nu innan jag börjar jobba....   

Av Emmelie - 14 juli 2011 10:15

Andra boken om Hammarbypolisen i Stockholm. Retar mig att jag inte har läst första än, men man tager vad man haver.


Under en joggingtur hittar polisen Petra ett medtaget spädbarn. Han ligger i sin liggdel till vagnen och när hon söker lite så hittar hon även vagnen. Den ser tilltyglad ut. Men vart är mamman?? Några meter bort ser hon ett bylte. Där ligger det en kvinna som skulle kunna vara pojkens mamma. Men hon har inga ID-handlingar på sig.

   Samtidigt påträffas en sextonårig flicka död på toaletten på en Finlandsfärja. Har hon begått självmord eller har hon blivit mördad. Hennes trassliga familjeförhållande gör inte utredningen lättare.

   Under tiden letar en gammal dam efter en treårig flicka. Flickan har ringt henne och sagt att hon är ensam hemma. Men hon vet inte vad hon heter i efternamn eller vart hon bor. Men hon är ensam, och rädd.


En bra bok. Man sitter hela tiden på helspänn efter som man följer tre utredningar på en gång. Härligt!!


Nu blir det Hittebarnet av Katerina Janouch.

Av Emmelie - 13 juli 2011 20:48

Gud, vad dagarna går långsamt just nu. Fast ändå inte om jag tänker efter. I måndags tog A och jag det lugnt. Jag passade på att klippa gräset (vilket sambon hade sagt att han skulle göra på söndagen och det vet vi ju hur det gick). Kände mig jättestolt som fick igång gräsklipparen och orkade klippa hela gräsmattan. Men sen kom jag på att det är flera av mina vänner som klipper deras gräsmattor. Jag är nog ganska sent ute i den utvecklingen.  På tisdagen gick vi först till sambons jobb för att hämta bilen. Sen handlade vi, hem och lämna maten, ner till stan och fika med en kompis, ut till Landsbro och träffa en annan kompis, hem och hämta sambon och sen kunde vi äntligen vila. Full rulle hela dagen. Idag har vi inte gjort ett skit. Tog en promenad efter att A hade sovit sin eftermiddagslur. Innan sänggående fick han bada bubbelbad. Det gillade han.


A har ju kommit på en massa bus nu. Som att gräva i blomkrukorna, ta tag i DVDn mm. Så även om vi är hemma och tar det lugnt så är det inte en lugn stund nu. Hela tiden ska han passas på. Och han vet så väl att han inte får. För innan han gör buset så kollar han om jag tittar. Han är så himla go.....   


Sambon har jobbat över varje dag denna vecka. Skittråkigt eftersom det är sista veckan innan semestern. Men men... Problemet är att vi skulle hämta virke till takbytet nästa vecka. Men nu hinner inte han. Så hans far ska fixa det imorgon innan han åker till Stockholm. Sen kommer alla hängrännor och stuprör imorgon. usch, vart ska allt få plats??? Och just det, containern kommer på fredag med. Och på lördag kommer brorsan och hans tjej och på söndag andra brorsan och hans dotter. Det känns som om resterande dagar kommer att gå ganska fort.   

Av Emmelie - 13 juli 2011 20:37

Åh, äntligen en ny bok av Mari Jungstedt. Jag vet, den kom ut för länge sen. Men om man måste ha pocket så får man vänta lite.


Det sker ett brutalt överfall på gotlänska halvön Furillen. Den drabbade fotografen är där för ett fotojobb tillsammans med stylist, frisör, sminkös och modellen Jenny. Utgången för om fotografen ska klara sig eller inte är oviss. Då sker nästa överfall. Denna gång går det vägen. Chefen för agenturen som Jenny jobbar för blir mördad på sitt kontor. Vem har gjort detta? Är det samma person? Och är det Jennys tur nästa gång?

   Samtidigt ligger Agnes på Anorexiaklinken i Stockholm. Hon jobbade för samma agentur ett tag. Men pressen på att gå ner i vikt gjorde att hon hamnade på kliniken istället. De två flickornas öde flätas snart samman. Men inte på vilket sätt som helst.


En mycket bra bok. Väldigt svår att lägga i från sig. Hade jag haft en hängmatta, hade jag legat i den med denna bok konstant.


Nu blir det Mamma, pappa, barn av Carin Gerhardsen.

Av Emmelie - 13 juli 2011 20:28

Visste inte riktigt vad detta var för bok när jag beställde den, men det va den bästa de hade att erbjuda.


Antoine Rey tar med sin syster Mélanie på en resa. Det är hennes fyrtioårspresent. Resan går till en sommarort som de brukade besöka som barn. Många minnen bubblar upp till ytan. Sista dagen är Mélanie väldigt tyst. Hon intygar sin bror att det inte är något speciellt. Men när de sätter sig i bilen för att åka hem till Paris så säger Mélanie att hon kommer ihåg en speciell sak som hände sista sommaren de var på orten. Sekunden senare åker de av vägen. Detta blir början på en lång känsloresa med många frågor och en hel del överraskningar.


Den var faktiskt riktigt bra. Slutade dock inte som jag ville. Men helt klart värd att läsa. Mycket händer och man åker berg- och dalbana mellan känslorna.


Efter detta blir det Den farliga leken av Mari Jungstedt. 

Av Emmelie - 10 juli 2011 19:45

Vad jag är trött!!! Igår blev det en lång dag. Var upp kl 7 med A. Full rulle direkt. Tog det lugnt på förmiddagen. Åkte sedan iväg för att hämta virke till vårt kommande takbyte. Men nej, då hade de börjat med lördagsstängt. Bara att åka hem igen. Hemma fick A bada lite i sin bassäng. Vattnet hade hunnit bli riktigt behagligt. Han älskar sin bassäng.    Sen på eftermiddagen bar det iväg till en av sambons kompisar. Han fyller år idag så vi firade honom. Kl 22 orkade jag inte sysselsätta A längre så då for han och jag hem. Sambo tog en taxi sen på natten.


Så idag, upp kl halv 8 och sen har det varit full rulle idag med. Sambo sov till 11. Sen har han bara slappat hela dagen. Själv har jag tagit hand om vår son. Bland annat var vi och handlade. Eftermiddagen har vi spenderat hos svärföräldrarna. Trevligt var det.


Men ibland undrar jag om det bara är jag som har fått ändra mitt liv sen vi fick barn. Sambon kliver upp lite när han känner för det. Han dricker med sina kompisar och tänker inte på att det är en morgondag (nu var det iför sig inte så farligt igår) och att vi har en son att ta hand om. A har inte sovit någonting idag. Det innebär att jag inte har haft en minut som jag har kunnat slappna av. Sambon däremot gick och satte sig i källaren och kollade på tv och film. När f*n ska jag ha tid att kolla på film??? Han tog iför sig med sig sonen på en promenad när vi var hos svärföräldrarna för att A skulle få sova. Men han tog med sig sin syster. Och då kan inte A sova. Man ska helst gå själv. Annars får man gå en bra stund. Åh, jag är bara trött på allt just nu. Vill ingenting utom att sova. Men nej, det är väl bäst att vara lite social med sambon med nu när A äntligen sover.


Sista veckan för sambon nästa vecka. Sen ska han vara hemma i tre månader. Ska bli skönt. Bara jag kan släppa ansvaret till honom. Jag vill verkligen det. Låta honom få ha det som jag har haft det i 11 månader. Men det blir svårt. Håll tummarna!!


So long!!!

Av Emmelie - 5 juli 2011 21:30

Så kan man nog sammanfatta helgen. Tidigt (ja, kl 10 i alla fall) började bilen rulla mot Uppsala. Lång väg framför oss och släp hade vi med. Var inställda på en låååång resa. Visste inte riktigt hur det skulle gå med A heller. Det var lite grinigt i början, men efter ett stopp i Tranås med blöjbyte och lite välling så somnade han. Stannade till i Linköping och då vaknade han. Hann till Nyköpingsbro innan det var dags för att intaga lite lunch. Sen tog vi oss till Uppsala utan några fler stopp. När vi kom in i Stockholm började A bli lite grinig och där är det ju inte så lätt att stanna. Så smidig som man är så fick han välling under färd. Sen somnade han gott stax norr om Stockholm och sov hela vägen fram. Sååå skönt!!

Hade en underbar lördag tillsammans med mamma och hennes man. Spenderade hela dagen i deras trädgård under äppelträden.    På eftermiddagen drog vi ner till Vallentuna och hem till min storebror och hans tjej. Åt en god middag och sen satt vi ock pratade. Helt plötsligt var klockan halv ett. Det var hög tid att gå och knoppa.

Söndagen började tidigt för mig. A vaknade första gången kl 4. Fick honom att somna om i famnen och fick sova till kl 6. Men sen var det bara att gå upp. När han 3 timmar senare gick och lade sig igen så pallade sig de andra upp. Efter att ha hämtat plåt på brorsans jobb så låg resan hem framför oss. Det gick förvånansvärt bra. Stannade redan innan vi lämnat Stockholm, för lite mat. Men sen så hann vi till Herrbeta (mellan Norrköping och Linköping) innan det var dags att stanna igen. Hemma redan kl 7 på kvällen och hann med en del innan det var dags att gå och lägga sig.


Veckan hittills har inte bjudit på så mycket. Igår var vi och handlade ett väggfäste till tv:i vardagsrummet då A har kommit på hur roligt det är att fingra på den och boxarna. Idag har A och jag varit och fikat med en kompis. Härligt att ha henne tillbara efter hennes semester.   


So long!!

Ovido - Quiz & Flashcards