empal

Alla inlägg under juni 2009

Av Emmelie - 24 juni 2009 15:44

Ja, i trädgården knakar det för fullt. Det är så spännande och se vad det är som dyker upp i mina land. Fast jag har nu insett att det är en hel del ogräs. =) Svärmor var över igår och gick igenom landen, sa vad som va ogräs och vad jag skulle spara. Det visade sig att jag har gått och slitit upp en massa ringblommmor. Det var ju inte meningen. Så nu får de som finns kvar vara kvar.


Och mina rosor har äntligen börjat blomma. Jag har väntat så länge... Visst är dem fina (se nedan)????


Ska åka och köpa utemöbler nu. Det är visserligen inte någon modell som jag vill ha, men de var billigt och det går ju att ha det i några år tills man har råd att köpa de man verkligen vill ha.

Av Emmelie - 23 juni 2009 14:50

Nej, jag orkade inte vänta. Jag tänkte att jag kan köpa en billig bok emellan. Billig vet jag inte om den var, men bra.


Innan jag dör handlar om 16-åriga Tessa som är svårt sjuk i leukemi (stavas det så?) och har bara några månader kvar att leva. Nu vill hon hinna med så mycket som möjligt. Hon gör upp en lista som hennes bästa kompis ska hjälpa henne med. Men hennes pappa sätter sig emot? Kommer hon hinna alla saker som står med? Son första punkt har hon satt upp: SEX! Men hon kommer att få så mycket mer.


När jag började läsa så tyckte jag att boken var lite mesig. Men när man kom in i den och man började förstå hur huvudpersonen tänker så är den faktiskt bra. Slutet blir verkligen inte som man vill, men ändå har man haft det på känn genom hela boken. Man känner verkligen att livet är orättvist.


Nu tänker jag låna en bok av svärmor som nog kommer att hålla mig sysselsatt resten av sommaren. Den är på mellan 700 och 1000 sidor. Snö och aska av Diana Galbadon (tror jag hon heter).

Av Emmelie - 22 juni 2009 09:19

Ja, jag får ta hela helgen i ett svep.  


Dagen innan midsommar: Jobbade stängning och det gick väl ganska bra. Man är ju förberedd på att det blir mycket folk en sådan här dag. Vi var trots allt 7 personer som stängde jämnfört med 4 i vanliga fall. 

Midsommarafton: Jobbade tidigt, men slutade vid ett. Då var det bara hem och byta om för att åka till svärföräldrarna. Där väntade god mat och trevligt sällskap. Eller… ja, det kunde ju ha varit bättre, men det är vad som bjuds i denna familjen. En svärfar som försöker göra sig till inför svärsonen och som har druckit lite för mycket redan vid tre-tiden. En depressiv svägerska och så hennes man då som jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. Äter mig dubbelt så fet av all god mat. Åker hem sent när alla håller på att somna.  

Midsommardagen: Upp vid tiotiden. Åker en sväng med sambon till lite affärer som är öppna. Sen bär det av till jobbet igen. Jobbar fyra timmar och så hem igen. Får äntligen en chans at njuta vid tven. Slocknar kl halv tolv.  

Söndagen: Upp tidigt, börja jobba halv tio. Är verkligen inte på humör och känner att jag skulle behöva sova i att par timmar till. Sen så strular det hela tiden. Och då är det egentligen inte kunderna som är jobbiga utan personalen som inte fattar och som verkligen inte kan ta den smidigaste vägen. Aaahhh, blir så frustrerad bara jag tänker på det. Men när jag kom hem fick jag sova, eller vila i alla fall, någon timme. Sen for jag till jobbet igen för att handla middag och sen var vi hos grannen och kollade på film. Helt ok avslutning på dagen.  

Idag väntar ytterligare ett arbetspass. Ska försöka vara ”open minded” när jag åker dit, annars kan vad som helst hända…   

Av Emmelie - 17 juni 2009 21:14

Åh, vad bra den var!!! Jag fattar inte hur hon kan skriva så bra. Man blir helt uppslukad och jag kan verkligen se allt som händer framför mig.


Sjöjungfrun är sjätte boken och fortsättning på Tyskungen (tror jag). Erica och Patrik väntar tvillingar och Ericas syster väntar också barn. Detta hindrar dock inte Erica att blanda sig i när en man hittas mördad. Samma man som försvann 3 månader innan. Snart råkar näste man ut för mordförsök. Något står inte rätt till och mitt i smeten finns Christian. Christian som precis har släppt en bok, med hjälp av Erica. Det kommer fram att Christian har fått hotbrev under en längre tid och när Patrik nystar i det så visar det sig att flera har fått liknande hotbrev. Sanningen hittar de långt bak i tiden.


Sista meningarna i boken fick mig att dra efter andan. Jag har aldrig varit med om ett sånt slut. Men jag är nu säker på att det kommer en fortsättning.


Orkar jag vänta så blir nästa bok En plats i solen av Liza Marklund.

Av Emmelie - 14 juni 2009 11:27

Jippie, nu har jag köpt ett matsalsbord. Eller min sambon har gjort. Var i Ingatorp och Möbelskavanken i går och köpte det. Det är jättestort och jättefint. Bild finns nedan!


Helgen har inte riktigt gått som jag hade tänkt mig. Hade inte planerat någonting, förutom gp på lördagskvällen och ett sminkparty på söndagen. Men så fick sambons kusin en ordentlig vattenskada i sin lägenhet så då skulle han plötsligt bo hos oss i helgen. Det är väl ok. Men han är lite speciell så det är lite påfrestande. Vi vet inte ens när han kommer att lämna oss...


Ska som sagt på sminkparty idag med ett par jobbarkompisar och eventuellt en granne. Det ska bli kul. Sambon är och fiskar med en kompis. Har målat taket i lilla toaletten, men får nog göra det en gång till för det täckte inte så bra =)

Av Emmelie - 13 juni 2009 10:02

Få saker får mig att rysa. En sak är när man hör inledningen till GP Speedway live och en annan sak är denna (trots att jag såg det live).

Killarna är ju helt otroliga. =) Love them!!!!


http://www.youtube.com/watch?v=ILbhL2jxldU

Av Emmelie - 12 juni 2009 10:39

 Utkast: 1.Ta upp ...

1.Ta upp närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4, vad står det? "Hon hade över trettio års av erfarenhet av branschen och ett intellekt lika..."

2.Sträck ut din vänstra arm, vad rör du vid? Pappershögen på bordet

3. Vad såg du senast på tv? 2 1/2 män

4. Utan att se efter, gissa vad klockan är? 10:22

5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu? Lyssnar på Emilia duPoret

6. När var du senast ute, vad gjorde du då? I december, på julbord med sambons jobb

7. Vad tittade du på innan du började med denna undersökning? Beas blogg 

8. Vad har du på dig? Mjukisbyxor och linne

9. Drömde du något i natt? Nej, inget som jag kommer ihåg i alla fall.

10. När skrattade du senast? Igår

11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu? En stereo

12. Har du sett något konstigt på sistone? Nej, tror inte det

13. Vad tycker du om den här utmaningen? Förstår inte vad utmaningen är ?!

14. Vilken var den senaste filmen du såg? "21"

15. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa då? En nya bil och möbler

16. Berätta något om dig själv som folk inte vet om: Är ett statistikfreak. Älskar att föra statistik, men har inte orken att göra det =)

17. George Bush? Är en idiot.

18 & 19. Vad ska dina barn heta, pojke respektive flicka? Jag gillar Kristoffer och Moa.

20. Skulle du någonsin överväga att bo utomlands? Nej, jag är så fruktansvärt dålig på engelska

21. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten? Vad fan gör du här?? =)

22. Jag utmanar.. den som läser detta =)

Av Emmelie - 11 juni 2009 11:51

Var i Ingatorp i söndags och kollade på lite mörbler på Möbelskavanken. Har aldrig varit där men jag måste säga att jag blev glatt överraskad. Möblerna var ju jättefina. Jag hade fått för mig att det kunde vara lite skönhetsfel och så, men nej då. Vi hittade ett jättefint matsalsbor med 8 stolar för 9000 kr. Men vi köpte inte då. Dels var jag rädd att det skulle bli för litet i vårt stora rum.Dels har sambons kusin något liknande (men större) om vi kom mindes rätt. Så vi åkte hem till dem efteråt (de bor i Eksjö). Där visade de sig att det var samma set fast med en iläggsskiva istället för en hel skiva som det var på det vi hittade i Ingatorp.


Så nu har sambons kusin haft en vecka på sig att fundera på om de vill säja sitt för ett billig peng. Vill dem inte det så åker vi till Ingatorp och köper det som vi såg där. Åh, vad skönt att äntligen få köpa ett matsalsbort. Och rummet var inte alls för stort. Jag mätte när jag kom hem.


Håller samtidigt på att smårenovera lilla toaletten. En liten upprustning. Det kommer förmodligen bilder sen. =) 

Ovido - Quiz & Flashcards