empal

Alla inlägg under januari 2011

Av Emmelie - 31 januari 2011 13:29

Då var den här. Förkylningen. Jag har bara väntat på den enda sen A föddes. Har bävat för att behöva ta hand om sonen samtidigt som man är helt utslagen pga förkylning. Men jag måste säga att det har gått ganska bra. Han vaknade vid halv åtta imorse. Något som han har börjat med de senaste veckan. Men det var ju bara att palla sig upp även om man gärna hade sovet någon timme till. Vid nio kröp vi ner i våra sängar igen och vaknade 2 timmar senare. Det var helt underbart.    Hade varit nöjd med en timme.


Jag måste skriva ner detta när jag fortfarnade känner det. 5 månader är en underbar tid.    A är med hela tiden. Vill hela tiden se vad som händer och vad som låter. Samtidigt kan han nöja sig med att bara ligga och prata med sig själv en stund på filten eller i sängen. Han skrattar nästan hela tiden. Härligt!!! Det är min prins det!


Helgen har varit så där. Lördagen var skittråkig. Tog mig en timmes promenad mitt på dagen för att A skulle somna. Det blåste ju inte lite då. Förmodligen därför jag blev sjuk. I går var vi i Kettilsås och grillade korv med grannarna.    Det var trevligt. Har aldrig varit i Kettilsås. Tycker det var helt OK. Blev riktigt sugen på att åka skidor. Så om jag kan komma ihåg den känslan till nästa vinter så föreslog jag för sambo att hans föräldrar kanske kunde ta A ett par timmar, så kunde vi åka ut och åka skidor. Hoppas!!!

Vi har nästan hunnit göra klart i tvättstugan i helgen med. Allt är färdigmålat (i stort sett). Skåpen ditplacerade och tvättmaskinen står där den ska. Upptäckte dock att vi hade köpt för små ben. Så på lördag blir det en snabbvisit till IKEA    och köpa nya ben. Sen är det bara bänkskivan som ska på. Ja, och så köpa en torktumlare.  Sen så!


Nu ska jag sätta igång en tvätt!! So long!!



Av Emmelie - 25 januari 2011 15:35

Såg att det var ett tag sen jag skrev lite. Så är det när det händer så mycket att man inte hinner med. Eller händer mycket och mycket, det beror nog på hur man ser det.


Förra veckan så jobbade sambon över till 7-8 varje dag, utom fredagen. Då jobbade han till kl 5 (han slutar kl 1 i vanliga fall). Totalt 16 timmar övertid på en vecka räknade vi ihop det till. Denna veckan blir det 3 dagar till kl 7. Härligt!   


På måndagen gjorde jag och A ingenting. På tisdagen var vi och lunchade med en kompis. På onsdagen var vi på Öppna Förskolan (ÖF) och sjöng. Det var ganska kul faktiskt. Sen blev det lunch med ett par kompisar. På torsdagen satt vi hemma och häckade och på fredagen var det ÖF som gällde. Den här gången gick det bättre att sjunga. Vi gjorde även gipsavgjutning av A's hand och fot. Lördagen spenderade vi på stan allihop. Och på söndagen var sambons föräldrar och syster över på middag. fast först var sambon och grannen och åkte skridskor. Själv började jag med maten. Tydligen behövs det ingenjörsutbildninge när man ska separera 4,5 äggulor från äggvitan. Tio försök behövde jag innan jag hade lyckats. Fan, äggen tog ju slut. Bara att åka och handla mer....  


Så är det en ny vecka nu då. Igår var A och jag med sambons syster och systerdotter i ett par affärer. Idag har vi varit på sjukhuset och kollat upp hans eksem. Efter det blev det lunch med en kompis. Imorgon blir det ÖF och även på fredag. Och på torsdag blir det nog lite lunch med ett par kompisar. Det gäller att hålla sig sysselsatt.....  

Av Emmelie - 15 januari 2011 22:41

Ja, eller IKEA som vi säger på svenska....    Haft en riktigt bra dag. Var beredd på det värsta då jag inatt endast sov 5 timmar totalt. Har börjat lägga A kl 8 på kvällarna och det resulterar i första matningen kl 1 på natten. Sen var jag uppe kl 4 och efter det ville han inte riktigt somna om. Så vid 7 gav jag upp och gick upp med han. Han var hur pigg som helst. Sen bar det av till JKPG. In på IKEA, mata A först, sen var det bara att börja traska. Mellanlandade i fiket och sen var det bara det roliga planet, prylplanet, kvar. Hämta skåpstommar och annat på lagret, genom kassan och så en korv efter det. A var jätteduktig.    Han halvsatt i vagnen (har ju fortfarande liggdelen på) och roade sig kungligt med sin skallra.

    In med grejerna i bilen och sen in på A6. Var inne på BR Leksaker och köpte tre nya saker till A. Sen var det dags för matning igen. In på H&M och köpa kläder till A, några till butiker och sen hem. Jo, först ett stopp på Max....

    När vi kom hem så tänkte jag att jag skulle försöka ge A en hel portion med mat. Kan säga att det var INGA problem. Testade med bröstet efter för att se om han blev mätt på en storleken på portion. Och ungen äter från bröstet med! Han kommer bli ett litet fetto.....   


Var på Öppna Förskolan igår igen. Och jag kan inte säga vem som uppskattar det mest, A eller jag.... Nästa vecka blir det nya besök. Ska försöka komma ner till sångtimmen med. De har lovat att jag slipper sjunga. Tur det....  

Av Emmelie - 13 januari 2011 13:04

Jag. Är. Så. Trött. Ja, men vila då, tänker ni. Det är inte så lätt.


Jag måste ta hand om min son, mata honom, byta på honom, roa honom, bada honom. Sen måste jag äta, laga mat, diska, städa, tvätta, duscha, planera dop.... När jag går och lägger mig på kvällarna kan jag inte undvika att tänka på allt jag måste göra nästa dag. Då är det inte lätt att somna kan jag meddela.


Var på öppna förskolan igår. det var trevligt faktiskt. Skönt att ha tagit första steget. Planerar att gå ner dit igen imorgon. A verkade gilla det med.


I helgen blir det förhoppningsvis IKEA. Inredning till tvättstugan ska inhandlas och så en hel del till A.   

Av Emmelie - 8 januari 2011 17:47

Oj, vad bebisar det börjar trilla in. Jag vet att jag skrev innan att flera väntade. Nu har två kommit. Först våra kompisar som jag skrev om i ett tidigare inlägg. Idag läste jag på FB att sambons kusin har fått en dotter. För tidigt född men förhoppningsvis på rätt sida av "överlevnadsstrecket". Tänker på dem och blir tårögd varenda gång. Håller tummarna så hårt att de blir alldeles blå. 


Var ute hos våra kompisar idag. Lilla söta Charlie, så lik sin storebror. Och vad stor A blev helt plötsligt. Det var så trevligt att träffa dem. Det var länge sen.


Annars händer inte mycket. Just sover A. Alltid lika skönt. Sambon är på stan och träffar en gammal arbetskamrat som han inte har sett på 1,5 år. Hoppas dem har trevligt!


Själv är jag uttråkad. Skulle kunna byta gardiner, men som vanligt blir jag handlingsförlamad när jag har tiden.... Får väl ta och laga lite mat medan sonen sover. Köttbullar och makaroner, härlig lördagsmat va?

Av Emmelie - 4 januari 2011 19:04

Var det tvunget??? Jag är så trött på denna snö. Skulle dessutom ner på stan med A. Det är rena träningspasset att köra barnvagn i den här staden. Även när de har plogat. Jag vet att jag har sagt det förut, men stackars pensionärerna.


I går kväll fick ett par kompisar en liten dotter och hon ska heta Charlie.    Det var kul. Roligt, för dem har en son på 22 månader. Första reaktionen; vad kul. Sen; men va fan. Namnet Charlie har jag kommit på (ja, inte från grunden så klart). Jag har pratat om det enda sen vi väntade A att jag skulle vilja döpa vårt barn till Charlie om vi fick en dotter. Nu var ju det kört. Tycker det var lite taskigt. Jag vet att man inte kan "paxa" namn ifall man skulle t.ex få en dotter om typ 4 år. Men om de visste att jag har pratat om det så kan de väl fundera på något annat. Det känns inte som om de har gjort det.... Hmmm. Det är tål att tänkas på och smältas. Det är ju liksom bara att acceptera.    


Idag kom sambon hem som han ska. Det var skönt. Jag kände mig verkligen som en familj när vi skulle äta middag. Jag och sambon, och så A i sin barnmatstol.  Skönt att sambon har fått lära upp en till på jobbet så att de är två som kan maskinen. Nu är det inte avgörande att sambon ska jobba över varje gång. Vi fick äntligen tummen ur röven och började riva i tvättstugan. Skönt att arbeta med kroppen lite. Känner mig ganska degig av allt hemmasittande.


Imorgon är det laseroperation på ögonen som gäller. Ser verkligen inte fram emot det. Men det måste göras. Blä.... Det bästa är att sambon är ledig då han måste följa med. Får ju inte köra bil efteråt.   

Av Emmelie - 2 januari 2011 14:34

nya utmaningar och nya möjligheter.


Ja, vad ska jag säga. Hade en ganska ok nyårsafton. På förmiddagen var vi och åkte lite skridskor på Tjustkulle, eller sambo åkte och jag och A stod bredvid. Sen var vi och handlade, fikade hos svärföräldrarna. Lagade middag (som blev så där) och åt marängsviss efter. Mums....   Sen vid halv tolv åt vi räkor, ost och kex. Gott gott det med. Halv två gav vi upp och gick och la oss. A sov igenom hela tolvslaget. Helt underbart. Han är så go....   


Nyårsdagen gjorde vi inte mycket. Sambon fixade lite med sin systers bil tillsammans med svärfar. Och idag har jag hunnit med en timmes promenad. Nu är sambon på väg till Jönköping för att kolla på hockey, A sover och jag ska väl försöka hinna vila lite jag med. Sen blir det till att åka och handla lite. Vet ju inte när jag hinner det i veckan. Sambon kommer förmodligen behöva jobba över en hel del även denna månad.

Av Emmelie - 2 januari 2011 14:24

Har läst alla Liza Marklunds tidigare och det skulle bli spännande att se hur det blev när hon skrev tillsammans med en annan författare. Enligt medierna så skulle den vara jättebra.


Dessie jobbar som journalist i Stockholm. Ganska anonym. En dag får hon ett vykort som föreställer staden och en kryptiskt meddelande på baksidan. Hon vet genast vad det handlar om. The Postcard Killers har kommit till Sverige. Efter flera mord i Europa har de kommit hit. Vad händer nu? Dessie blir uppsökt av en amerikansk polis. Han har följt efter mördarna hack i häl genom Europa. Men det är mer än ett jobb för honom. Det är personligt....


Den var mycket bra. En sak som dock retade mig till en början var att kapitlerna var inte längre än 2-3 sidor. Men jag upptänkte snart att det gick ganske fort att läsa boken. Om inte annat så kändes det så.... Nej, mycket bra som sagt.


Nu blir det Alla de stillsamma döda av Anna Jansson.

Ovido - Quiz & Flashcards