empal

Direktlänk till inlägg 23 september 2010

Trött och ensam

Av Emmelie - 23 september 2010 09:45

Just nu är det inte roligt alls. Är så himla trött. Får inte sova ordentligt på nätterna och då är det inte amningen jag menar. Det kan jag ta. Men efter att A har ätit sitt nattmål så vägrar han somna om. det enda som fungerar är att han får somna mage mot mage hos mig. Och eftersom jag är livrädd för att han ska dö i plötslig spädbanrsdöd så vägrar jag ligga så med honom i min säng. Därför lägger jag mig i soffan. Det går väl an någon natt, men inte en hel vecka.


Saknar min mamma något så fruktansvärt. Det var så oerhört skönt att ha henne här och hjälpa till. Jag börjar visserligen få rutin ppå det mesta, som att hinna äta medan A sover och så. Men att trösta honom, eller bara sitta med honom är nästan omöjligt. Jag luktar ju bröstmjölk och då vill han ju sutta hela tiden. Visst, det är klart att han ska få göra det. Men det är frustrerande att hela tiden vara låst för att han vill ha bröstet. Han äter ju inte hela tiden heller, utan bara har amningsnappen i munnen.


Första veckorna så var sambon jättesnäll och gick upp med pojken under nätterna om han visste att han var t.ex mätt. Då var det oftast närhet eller gaser som höll A vaken. Men så kom det i förra veckan. Sambon "gav upp". Han somnade när han kom hem från jobbet (han jobbar halvtid) när det är meningen att han ska avlasta mig. Han började klaga på att han var så trött. I måndags trodde han att han skulle dra på sig en förkylning. Det berodde på att hans immunförsvar var nedsatt för att han inte får sova ordentligt på nätterna, sa han. Så nu tar jag A varje gång det är något gnäll på nätterna. Jag vet, jag gör bara mig själv en otjänst. Men det som retar mig är att det där självklara att hjälpa mig på natten helt plötsligt bara var borta. Jag vet att han inte kan amma och det är väl det som är mest frustrerande.

Amningen är en så stor del just nu av vardagen. Själva amningen går bra. A hade dock tappat i vikt till senaste besöket på BVC. Det som är jobbigt är att A behöver en amningsnapp och det bara krånglar till hela proceduren.  


Var tvungen att skriva av mig lite. Nu till något roligare. I lördags så var sambons syster och hälsade på. Det var tufft för henne, men hon klarade det bra. Hon höll i A också. Kändes bra att hon tar sig frammåt.


Igår var jag på stan och träffade ett par kompisar. Så himla skönt. Kände mig lite som en människa igen. A var visserligen med, men det gjorde absolut ingenting. Lite lunch, lite fika och en massa prat. Gud, så härligt.


Idag blir det fotografering till tidningen. Jag hoppas A vill vara vaken och glad när det är dags.

 
 
Bea

Bea

24 september 2010 08:59

Men lilla gumman. Säg till....jag skulle kunna komma och avlasta dig, även nattetid om du skulle behöva det. Det löser vi i så fall, om du skulle vilja. Jag vet hur det, att det kan vara jobbigt.
Tror inte det är någon större fara om du har honom liggandes på ditt bröst och han på sin mage. Du kommer nog inte sova så hårt, men ändå få lite sömn. Har du provat att lägga honom på sidan vid sidan om dig....(ungefär som att ligga sked), om du förstår vad jag menar? Då känner han din närhet. Och så gör det inget ifall han ligger vaken för sig själv heller då, om han ligger mitt emellan dig och J. Bara du får sova....det är viktigt. Jätte viktigt. Det kan hämma din mjölk produktion annars, med för lite sömn. Du blir stressad och så vidare. Har du provat att ge honom en napp? Prova det annars tycker jag. När han är nyäten och mätt och ändå vill tutta, så är han ju inte hungrig längre, utan bara, som du säger, tuttesugen.
Tänk på saken....jag kan komma in en dag och du får sova ifatt lite, när J jobbar. Om du vill. Jag löser det, säg till bara. Du kan ju alltid mjölka ur lite bröstmjölk, så kan jag mata honom också, i så fall. Tänk på saken gumman.

http://beatricer.bloggplatsen.se

Emmelie

28 september 2010 10:10

Tack så jättemycket. Känns jätteskönt att ha ditt stöd. Det är tufft, men det är så olika från dag till dag så efter en "bra" natt så känns det inte så jobbigt längre. Då har man nästan glömt bort att det var jobbigt natten innan. Inatt t.ex så har han sovit 3-4 timmar i sträck. Jätteskönt!!

Det är klart du får komma och titta på honom. =) Bara du är frisk. Nästa vecka börjar J jobba heltid alla dagar igen. Då tar jag gärna emot besök. Hör av dig bara.

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmelie - 2 mars 2012 11:27

Detta blir mitt sista inlägg.   Då en del personer har tagit ill vid sig av mina inlägg, och för att undvika detta i fortsättningen, så väljer jag nu att sluta blogga. De gamla inläggen får dock ligga kvar för jag står för hur jag kände just då. ...

Av Emmelie - 29 februari 2012 21:10

Då var det bestämt. Mellan den 23 april och 1 maj har jag semester. Åh, vad jag längtar. Det ska bli såååå skönt. Och jag vet att jag kommer att ta vara på dagarna eftersom jag nu har en son som håller mig igång. Inget latande här inte.      Idag...

Av Emmelie - 28 februari 2012 21:03

Åh, vad det har varit härligt att vara ledig idag. Idag har jag mått riktigt bra. I måndags var jag lika grinig som jag har varit den senaste veckan. Kändes som om allt bara var piss. Allt gick emot mig och vad jag än gjorde så blev det inte bra. Men...

Av Emmelie - 26 februari 2012 19:33

Idag har det inte varit min dag. Det började väl ok. Sonen vaknade kl 7, men hade jag haft lite is i magen så hade vi kanske inte behövs gå upp förrän kl 8. När jag kom in till sonen så låg han och "vilade" i sängen och verkade inte ha bråttom upp. ...

Av Emmelie - 25 februari 2012 13:08

Vet inte om tosdagen blev så lugn. A vaknade kl fyra igen och det blev ett par timmar i hans soffa. När jag skulle smyga in till mig igen vid halv sju så stod katten utanför och skrek. Så det gick inte så bra. Jag var förstörd hela tosdagen. Kanal 5 ...

Ovido - Quiz & Flashcards