empal

Alla inlägg den 18 december 2009

Av Emmelie - 18 december 2009 13:40

Ja ha, då börjar nedräkningen. Det är en del som ska fixas innan jul. Just nu sitter jag och tar det lite lugnt med en caffe latte kryddad med kanel och kardemumma. Mums!   


Vad har jag då gjort idag? Jag har fyllt på med ved på övervåningen, skottat, planterat hyacinter, bäddat med julsängkläder och bakat. Det blev chokladris och knäck...

 


Bävade för knäcken, men det var inte så svårt.... Sött dock, usch. Men nu ska jag försöka koppla av resten av dagen. Lite inköp måste jag dock göra....  

Av Emmelie - 18 december 2009 10:08

Ja, då har man läst denna bok då. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Den var väl helt OK. Jag gillade ju boken Gömda av Liza Marklund och även om det står på boken att det är en sann berättelse så tror jag nog inte att jag tänkte på den som så. Har inte gjort det i efterhand i alla fall.


Har svårt att beskriva handlingen i denna bok så därför kommer jag skriva av baksidan:

Hon påstår att hon och barnen var hotade till livet av sin ex-fästman, den libanesiske massmördaren, och hans lika galna kompisar. Ingen kunde stoppa dem. Enda möjligheten att överleva var att söka asyl i USA.

   Hon kallar sig Mia Eriksson och har blivit mångmiljonär genom Gömda och de andra böckerna om familjens flykt.

   Böckerna påstås vara sanna. Det är de inte.

   Mia - sanningen om Gömda är 2009 års mest debatterade bok. Här rullas lögnerna upp steg för steg och de utpekade får äntligen komma till tals.

   En helt annan historia framträder.


Jag trodde att boken skulle lägga fram sanningen, precis så som den heter. Men jag känner att det enda jag kommer fram till är att hela boken Gömda inte är sann, men vissa av händelsena i den kan de inblandade inte neka till. Vem kan inte förstå att Liza Marklund vill krydda till handlingen lite, eller vrida lite, för att få en bra och spännande bok. Däremot kan jag hålla med om att det inte ska klassas som en "sann historia". Baserad på en sann historia hade varit bättre. Jag förstår att det har varit mycket debatter och jag tror att det kommer att diskuteras mycket de närmaste åren, t.ex när vänninor har läst boken och sedan vill läga fram sina åsikter.


Jag bestämde mig tidigt att jag inte skulle läsa den här boken. Då jag känner författaren och träffade henne förra året när den inbundna precis skulle komma ut. De andra började glatt diskutera med henne, men jag gillade som sagt Gömda och kände (och känner än idag) att om jag tolkar den som ej helt sann så skiter jag väl i om inte allt är sant. Men nu har jag ju läst den, och nej... Jag har inte ändrat åsikt om Gömda. Det är fortfarande en bra bok, och jag tolkar den inte som helt sann.


Nu blir till att läsa (om jag hinner det under julen   ) Känner vi varann? av Karen Shepard.

Ovido - Quiz & Flashcards